Tell me… All You Need to Know About the Music Business (ediţia a 9-a)
Am tot ezitat să citesc „All You Need to Know About the Music Business”, pentru că ştiam c-o să apară ediţia a 9-a (a apărut în noiembrie, anul ăsta) şi, deşi am aşteptat-o cu sufletul la gură, mi-am ocupat timpul cu alte cărţi de music business, pentru că voiam s-o citesc pe cea mai recentă. Între timp, iată că, „the industry bible” (aşa au numit-o Los Angeles Times) este aici. 😀
Înainte de toate, ca să vă faceţi o idee, vă las câteva referinţe:
1) „If you want to be in music, you have to read this book.”
– Adam Levine (Maroon 5)
2) „I read this book at thirteen and then things turned out okay for me.”
– Katy Perry
3) „The definitive text on the business of music written by the man the most talented artists in the world look to for advice.”
– Rick Rubin (unul dintre cei mai tari producători ai tuturor timpurilor, dar şi fondatorul Def Jam, alături de Russell Simmons)
4) „Any creative person who’s considering working in the music business should read this book.”
– Jimmy Iovine (co-fondatorul Interscope Records)
Cartea este foarte bine structurată, scrisă într-un mod prietenos, cu glume relevante, subtil presărate. Şi pentru că tot spuneam de structură, ea începe cu un lucru extrem de important pentru un artist: alegerea echipei.
Îţi explică de ce e bun fiecare om (Personal Maganers, Business Managers, Attorneys & Agents), ce-ar trebui să facă ei, dar şi cam la ce să te aştepţi de la persoanele respective, plus că, ai şi câteva întrebări pe care să le pui la primul interviu, asta ca să alegi oamenii potriviţi.
Un lucru genial la cartea asta e că prinzi super repede exemplele, ceea ce face ca tu să reţii şi mai uşor despre ce e vorba. Doctorii nu-şi pot opera rudele tot din acelaşi motiv pentru care artistul nu trebuie să lucreze în cariera sa muzicală cu rudele: intervin emoţiile.
Un aspect pe care nu ai cum să nu-l observi este subiectivitatea autorului când vine vorba despre meseria sa, cea de avocat, şi-ţi suflă ideea că avocatul trebuie să fie primul cu care un artist trebuie să colaboreze, dar oferă şi argumente, ceea ce e bine. Şi-ntr-un fel aşa e, pentru că ai nevoie de-o astfel de persoană atunci când te prgăteşti să semnezi un contract, de orice formă (cel mai important e cel cu casa de discuri), doar că… noi în România nu avem avocaţi specializaţi în industria muzicală (aşa că, aici intervine managerul).
O altă treabă faină, este legată de faptul că, pentru fiecare situaţie în parte, ai şi posibile întâmplări. De exemplu, în carte este prezentată agenţia de booking, care ţi-ar putea propune să se ocupe şi de partea de film business (dacă e acreditată să facă asta), nu doar de music business şi ce se întâmplă, ce ţi-ar putea cere şi cum ai putea reacţiona.
A doua parte a cărţii este legată de contractele cu casele de discuri. Autorul începe cu lucrurile esenţiale, cum ar fi prezentarea celor mai mari case de acest gen din lume, structura lor, dar şi ce face fiecare departament în parte din cadrul lor, până la cu ce te ajuă pe tine un astfel de contract cu o casă de discuri, cum se împart banii, care-ţi sunt drepturile şi nu numai.
Următoarele părţi sunt legate de Songwriting şi Music Publishing, Group Issues, Touring, Merchandising, Classical Music şi nu în ultimul rând, Motion Picture Music.
Cartea are tot ce vrei să ştii şi detalii despre fiecare lucru în parte, chiar şi explicaţii ale unor lucruri la care probabil nu te-ai gândit / pe care probabil nu le-ai luat în considerare (metode de distribuţie, drepturile de autor venite din transmisia electornică – ex. download-urile digitale, drepturile venite din merchandising, cover-urile albumelor etc.)
„All You Need to Know About the Music Business” intră în topul preferinţelor mele, deoarece e concretă, bine scrisă şi ce e cel mai important, e updatată la situaţiile din prezent.
Îmi place că îţi poţi forma o imagine concretă şi detaliată despre industria muzicală şi muzica făcută la un nivel de profesionalism înalt, asta pentru că ai în fiecare punct atins detalii, plus aşteptări (artiştii noi vs. artiştii de nivel mediu vs. superstaruri).
Ai calcule şi eşti sfătuit în diverse privinţe (ce înseamnă un „Best of” album, cum era atunci vs. acum şi tot aşa).
Şi da, ştiu, multe nu se aplică în România, dar e genul ăla ce carte care trebuie citită măcar o dată în viaţă de către toţi cei care sunt pasionaţi de domeniul ăsta şi, mai ales de artiştii aflaţi la început de drum, care semnează fără să citească, nu ştiu cine şi cu ce i-ar putea ajuta şi nu numai (şi artiştii de succes au nevoie de sfaturi, nu-i aşa? 🙂 ).
Atât „All You Need to Know About the Music Business” cât şi alte cărţi legate de music business se găsesc pe Books Express (am rămas plăcut surprinsă când am văzut că au cele mai tari cărţi din domeniul ăsta – de fapt le au cam pe toate), iar preţurile sunt geniale, mai ales că sunt cărţi în engleză, ajung repede, iar transportul e gratuit la comenzi de peste 300 lei. 😀 Go, go and buy books!
Şi, ca să încheiem într-o notă clară, iată ce declara autorul despre cartea sa:
Ți-a plăcut articolul?
Nu uita să-i dai share ca să afle și prietenii tăi!