LIVIA IUȘAN.ROMusic Streaming + Music Business

Servicii prin care poți să-ți distribui muzica pe internet (despre DistroKid, TuneCore, CD Baby)

La finalul anului 2014 scriam pe blog despre platformele care erau atunci în vogă și prin care orice artist își poate urca muzica pe internet, articol care este și acum citit în mod constant. Multe platforme importante au dispărut între timp sau nu mai sunt la fel ca atunci. Pe de altă parte însă, în prezent, tot mai mulți artiști independenți din România folosesc mult mai mult serviciile de distribuție precum DistroKid și TuneCore pentru a-și urca muzica pe servicii de streaming precum Spotify, Apple Music, Deezer și TIDAL.

Citește și: Tot ce trebuie să știi despre serviciile de streaming audio (Spotify, Apple Music, Deezer etc.)

Timp de doi ani și jumătate, cât am fost parte din echipa Zonga, plus încă un an cât am fost la Roton și am interacționat zilnic cu serviciile de streaming, am discutat des cu mulți artiști din România despre cum își distribuie ei muzica online și, am ajuns la concluzia că, sunt trei servicii de distribuție principale pentru artiștii care nu au case de discuri în spate: DistroKid, TuneCore și CD Baby.

Am scris acest articol pentru a ajuta artiștii independenți care vor să își urce muzica online și sunt în căutarea unui astfel de serviciu însă nu știu pe care să-l aleagă, sub forma celor mai des întâlnite întrebări când vine vorba despre ele și cum funcționează.
Să începem!

Ce fac aceste servicii, DistroKid, TuneCore și CD Baby mai exact?

Ele ajută artiștii să își urce propriile melodii și albume în mediul digital, în magazine digitale precum Spotify, Apple Music, iTunes, Shazam, TIDAL, TikTok, Google Play, YouTube, YouTube Music, Amazon Music, Deezer, Napster, Pandora și nu numai.

Citește și: YouTube Music – noul serviciu de streaming creat de YouTube

Poate câștiga un artist bani dacă își urcă muzica în magazinele digitale (pe Spotify, Apple Music, Deezer și nu numai)?

Da. Artiștii câștigă bani pentru fiecare ascultare care se face în fiecare magazin digital în parte.

Care este diferența dintre DistroKid, TuneCore și CD Baby?

Toate oferă aceleași servicii. Principala și cea mai importantă diferență constă în suma plătită pentru a-ți distribui muzica. 

În momentul scrierii acestui articol, DistroKid susține că pentru doar 19.99 dolari/an, poți urca un număr nelimitat de melodii (considerate drept single-uri) și de albume/an. TuneCore cere 9.99 dolari pentru un single urcat pe platforma lor și 29.99 dolari pentru un album urcat, iar CD Baby cere pentru un single 9.95 dolari, iar pentru un album 29 dolari.

Ce ar trebui să aleg între DistroKid, TuneCore și CD Baby?

Dacă ești un artist la început de drum și tot ce vrei să faci este să-ți încarci simplu și rapid muzica pe Spotify, Apple Music (+ în restul magazinelor digitale), cel mai bun răspuns ar fi DistroKid. Asta pentru că este foarte simplu de utilizat.

De asemenea, DistroKid oferă diverse planuri pentru artiști. Tot ce are de plătit un artist pe an este suma de 19.99 dolari. Dacă sunt doi artiști suma ajunge la 35.99 dolari/an, cinci artiști = 79.99 dolari/an, 10 artiști = 139.99 dolari/an, 20 artiști = 239.99 dolari/an, 50 artiști = 599.99 dolari și, nu în ultimul rând, 100 artiști = 1199.99 dolari/an.

O altă variantă, asemănătoare cu DistroKid, este Ditto Music. Ei cer 19 euro/an și oferă posibilitatea de a urca în platformă un număr nelimitat de melodii.

Tunecore, pentru distribuție, cere pentru un album 29.99 de dolari în primul an, ulterior 49.99 de dolari pe an, iar pentru un single (respectiv o melodie urcată) 9.99 dolari pe an și, mai specifică, pentru un ringtone, 19.99 de dolari pe an. 

La rândul său, CD Baby cere 9.95 dolari pentru un single, 29 dolari pentru un album.

Cum mă pot înscrie pe DistroKid, TuneCore sau CD Baby?

Înscrierile pe DistroKid se pot face AICI, cele pentru TuneCore AICI, iar cele pentru CD Baby AICI.

În ce magazine digitale va apărea muzica urcată prin DistroKid, TuneCore și CD Baby?

Fiecare serviciu are o listă de magazine digitale către care distribuie mai departe muzica după ce artistul o încarcă.

De exemplu, DistroKid menționează în lista disponibilă pe site-ul său: Spotify (cel mai mare serviciu de streaming din lume), iTunes, Apple Music, Amazon.com, Google Play & YouTube Music, TikTok, Deezer, TIDAL și Napster, printre cele peste 150 de magazine digitale în care spune că distribuie.

CD Baby menționează la rândul său servicii precum iTunes, Apple Music, Spotify, Amazon, Google Play, YouTube, TikTok, Deezer, Shazam, TIDAL, Saavn (principalul serviciu de streaming din India), Tencent Music („TME”) care este cea mai importantă platformă online de divertisment din China, AWA, serviciu de streaming din Japonia, dar și MediaNet, care la rândul său distribuie către magazine digitale mai mici, cum ar fi serviciile de streaming din diferite țări.

TuneCore menționează tot 150+ magazine digitale, printre care menționează și iTunes & Apple Music, Spotify, Google Play, TIDAL, YouTube Music, Amazon Music, Deezer, Simfy Africa (printre cele mai mari servicii de streaming din Africa), MediaNet, Yandex Music, respectiv cel mai mare motor de căutare din Rusia, dar și Anghami, principalul serviciu de streaming și download din Orientul Mijlociu și Africa de Nord.

Pot să aleg pe ce magazine digitale să-mi pun muzica?

Da. Toate platformele oferă o listă de magazine în care îți poți face muzica disponibilă, dar dacă nu vrei să apari pe Amazon de exemplu, poți să nu-l selectezi.

Cât durează din momentul în care îmi urc muzica și până apare în magazinele digitale?

DistroKid spune că durează astfel: pe iTunes/Apple Music: între 1-7 zile. Doar foarte puține albume sunt verificate manual de către Apple, iar asta durează cam 1-2 săptămâni. Spotify: 2-5 zile. Amazon: 1-2 zile. YouTube Music: 1-2 zile. Deezer: 1-2 zile. TIDAL: 1-2 zile, Facebook/Instagram: 1-2 săptămâni și TikTok: 1-3 săptămâni.

TuneCore spune că durează astfel: pe Spotify: de la 2 zile la 2 săptămâni, pe iTunes: de la 5-7 zile la 2 săptămâni, iar pentru restul partenerilor, între 1-4 săptămâni.

Iar la CD Baby lucrurile sunt la fel ca la TuneCore.

Poate muzica mea să fie dată jos de pe Spotify / Apple Music / TIDAL și restul magazinelor digitale?

Da, asta dacă nu plătești taxele pe care DistroKid, TuneCore sau CD Baby (depinde pe care îl alegi) le au.

Dacă ești artist independent sau faci parte din echipa unui artist și încă mai ai neclarități sau întrebări privind serviciile digitale, poți să-mi scrii aici, într-un comentariu, sau pe e-mail la contact@liviaiusan.ro, iar eu îți voi răspunde la întrebări!

Ți-a plăcut articolul?
Nu uita să-i dai share ca să afle și prietenii tăi!

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

8 comments

  • As mai adauga:

    Leave a Legacy ($29.00 one-time fee, nonrecurring)
    DistroKid will never delete this single from stores due to a lapsed DistroKid membership, even if you die. You can always choose to delete it any time—or not. You will continue to accrue 100% of royalties, as normal, forever. Leave your legacy for future generations.

  • Salut! Chiar fain și informativ articolul. Apropo, Distrokid a scos treaba aia cu “even if you die”. Acum se referă doar la faptul că dacă amâni puțin plata, n-ai bani pe card etc, nu ți le dă jos. Din păcate experianța unora nu este așa, ți le dă jos iar alții chiar au fost banați pentru diverse motive în legătură cu plata.

    În legătură cu articolul. Între timp m-am mai documentat și nu știu dacă platformele astea sunt cele mai potrivite. În primul and am aflat că ceea ce nu-ți spune nimeni sunt taxele. Nu știu despre Tunecore dar la Distrokid și CD Baby lumea din diverse țări se plânge pe diverse platforme de taxe de 30%. Pe ambele site-uri găsești ceva de genul “If your country of tax residency is not in the United States, up to 30% of your earnings may be subject to tax withholding”. Trebuie ca țara să fie într-un tratat special privind taxele și să completezi tot felul de formulare. Cu țara noastră ar fi undeva între 15% și 10%, nu m-am lămurit încă.

    Am văzut că Tunecore are site-uri diferite pentru diferite țări din Europa și face redirect la site-urile din UK, FR, DE etc. Are chiar și versiunea site-ului în limba română dar redirectul este spre site-ul american, ăla .com. Practic nu m-am lămurit cu taxele. În schimb am văzut că mulți se plâng de faptul că singurul mod prin care poți trage banii de la ei, începând din 2019, este prin Payoneer. Practic mai trag și ăia niște taxe, asta pe lângă faptul că mulți s-au plâns că sunt țepari ăia de la Payoneer și au un rating foarte slab. Pe deasupra probabil mai este și conversia dolar euro lei.

    Puțin pe lângă subiect dar la fel este și cu PRO-urile, performing rights organizations sau echivalentul organismele de gestiune colectivă de la noi. BMI și ASCAP sunt mult mai ieftine decât la noi dar se supun aceleiași legi de taxare, practic încă 30%, sau probabil 15% sau 10% în cazul nostru. Am spus mult mai ieftine pentru că văd că la noi ăștia au abonament de 900 lei/an. Serios? Chiar și așa, mai degrabă te alături BMI/ASCAP pentru că până ajung taxele tale pe țară, alea de 15-10%, să depășească 900 de lei, e cale lungă și înseană că faci bani serioși. Pe de altă parte am citit de plângeri în legătură cu colectarea la noi (UCMD ADA, UPFR etc) care-i foarte anemică și raportează foarte puțin în raport cu cele din afara țării, asta dacă colectezi din afară. Nu-i suficient că sunt scumpe și multe și se fac doar pe SRL/PFA, mai sunt și degeaba sau te trag în țeapă dacă muzica ta este internațională. Mai mult, m-am uitat la GEMA (Germania) sau SACEM (Franța), sunt mai ieftine decât cele din România și au afilieri directe cu cele americane, deci o rată de colectare mai reală și globală. Apoi surpriză, ele colectează și mechanical rights (streaming ca youtube etc) nu numai performing rights, ceea ce în mare parte fac serviciile de mai sus precum Distrokid, CD Baby sau Tunecore. Nu distribuie ca și alea dar poate nu vrei să distribui sau te ocupi tu de ele. Adică un PRO/OGC ca BMI în principiu se ocupă de performing rights iar companiile de digital distribution se ocupă de colectare a mechanical rights (inclusiv spotify, youtube, itunes etc).

    Până acum văd că pentru un PRO/OGC mai degrabă alegi GEMA/SACEM pentru că-i mai ieftin și mai de încredere că îți colectează tot, inclusiv mechanical rights. Cât pentru distributori din Europa, am văzut că este Amuse, sau chiar și Soundcloud Repost (RepostNetwork) care vine cu abonamentul pro de la Soundcloud. Sunt în ceață aici, Soundcloud ar fi din Germania dar Repost poate e serviciu american? Ar mai fi și Spinnup, tot din EU care e de fapt parte din Universal Music Group. Nu prea cunosc dar nu mă interesează cel din Moscova (FreshTunes), care pare că are și ceva recenzii negative, ci mai degrabă din EU.

    Probabil că știi toate astea, de asta îți scriu și vreau să mă lămuresc în legătură cu ele, poate chiar să scoți un articol sau articole pe temele astea. De ce au ajuns doar companiile americane (DK, CDBaby, Tunecore), de altfel respectabile pe plan mondial dar problematice cu taxele, să fie alese de către români? De ce nu cele Europene? De ce să aleg un PRO/OGN românesc față de unul străin care oricum colectează și din România prin intermediul celor românești?

    Mulțumesc anticipat!

    • Andrei Alexandru

      Salut Vasile. Ma tot documentez de ceva timp in legatura cu acesti distribuitori de muzica si pe masura ce citesc imi dau seama ca nu stiu incotro sa o apuc si pe cine sa aleg. Acum am vazut ca marea problema este ca cei ce au ales DistroKid se plang ca sunt platiti extraordinar de prost, cica de’aia ar fi asa ieftin DistroKId. Nu mai stiu incotro s-o iau, aflasem de un baiat producator muzical care a atat cativa ani prin state si are un canal de + 500k listeners lunar, din spotify in cateva luni si a luat M2. El face 3500$ minun lunar, deci omul stie ce face si a ales bine. Si nu reusesc sa dau de el sa ma indrume. Lasa si tu un mail sau scrie-mi pe aamalarau@gmail.com
      Din informatiile tale, din ce m am documentat si eu si ce voi mai afla ca dau din coate nu o las eu asa, sa ne sfatuim mai schimbam o impresie macar daca tot muncim sa facem muzica buna, cheltuim si bani multi pt asta, macar sa alegem bine pe partea asta de distribuitie online.

    • @Vasile, îți mulțumesc pentru mesaj!

      Serviciile menționate de mine în articol sunt cele mai cunoscute pentru partea de distribuție digitală. Fiind cele mai cunoscute, sunt și cele mai des folosite (și totodată cele pe care le-am testat/utilizat și eu de-a lungul timpului).

      Europa a cam rămas în urmă în ceea ce privește industria muzicală la nivel global, față de Statele Unite ale Americii care, așa cum ai văzut și tu, are servicii de distribuție muzicală mult mai vizibile față de Europa. Plus că activitatea principală a caselor mari de discuri se întâmplă tot în America. Iar astea sunt doar câteva exemple.

      Legat de servicii, pe lângă ce ai menționat tu mai sus, mai există și alte servicii europene care cred că sunt mult mai ok din punct de vedere taxe, fiind în Europa.
      Un exemplu ar fi Danmark Music Group (unul dintre jucătorii principali pe piața din Europa), dar și Uniqueopia GmbH (care este din Germania).

      Ca să-ți fie mult mai ușor, îți las aici două liste, să testezi care serviciu ți se potrivește cel mai bine:
      1. Lista creată de Spotify cu serviciile de distribuție pe care le recomandă, care este aici: https://artists.spotify.com/directory/distribution
      2. Lista creată de Deezer, care este însă în daneză:
      https://www.deezer.com/da/company/label_artists

      Legat de organismele de gestiune colectivă, am auzit și eu tot felul de discuții și cu siguranță sunt multe de discutat și pe partea asta.

  • Interesant articolul.Am si eu o intrebare. CdBaby tocmai m-a bagat in ceata. Ma intreaba daca autorul cantecului(in cazul de fata eu), are un publisher pentru acel cantec. In dreptul respectivei intrebari exista un semn al intrebarii, pe care cand dai click, explicatia oferita este si mai ciudata, si anume _ Organizations like ASCAP, BMI, SACM, HFA, PRS and SOCAN are NOT publishing companies – they are rights organizations.
    If this song doesn’t have a publisher and you do not have your own publishing affiliation entity with a Performing Rights Organization like ASCAP or BMI, then please select “No” below.

    Si acum vine intrebaea mea. Presupunand ca Ucmr-Ada este echivalentul Ascap sau Bmi, daca cantecul meu este declarat ca opera muzicala la Ucmr-Ada, inseamna ca am my own affiliation entity with a performing rights organization sau nu am? Multumesc frumos, astept raspuns.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *