LIVIA IUȘAN.ROMusic Streaming + Music Business

Anul 2018 pentru industria muzicală

2018 a adus multă muzică nouă, dar a venit și cu multe schimbări. Am selectat și trecut în acest articol cele mai importante momente din 2018, material pe care l-am împărțit în două: prima parte este despre industria muzicală internațională, iar a doua despre industria muzicală din România.

I. Industria muzicală internațională

La nivel internațional, începutul anului a fost marcat de mișcarea Times Up, susținută de vedete cunoscute de la Hollywood, care luptă împotriva hărțuirii și a inegalității la locul de muncă. Mișcarea a avut un ecou puternic și în industria muzicală: festivalul Primavera Sound din Spania a anunțat lineup-ul pentru 2019, unde peste 50% din artiștii care vor urca pe scenă sunt femei. 🙂
Încet, încet, se schimbă lucrurile, lucru care nu poate decât să mă bucure! Mai ales că sunt atât de multe femei talentate care merită mai multă atenție!

O altă mișcare care începe să gâștige din ce în ce mai mulți fani este k-pop-ul, genul muzical apărut în Coreea de Sud. Ce impact are el la nivel internațional? Păi 2018 este anul în care titulatura de „Cel mai mare grup de băieți din lume” i-a fost acordat trupei BTS, din Coreea de Sud. Detalii despre subiect, AICI și AICI. Băieții au scos anul acesta un nou album, numit „Face Yourself”, premiat cu discul de platină în Japonia, dar au și colaborat cu artiști internaționali precum Nicki Minaj și Steve Aoki. Și tot apropo de colaborări, Dua Lipa are o piesă cu BLACKPINK, un alt proiect de mare succes din Coreea de Sud. Nu în ultimul rând legat de k-pop, Spotify l-a adăugat la „Genres & Moods”, în cadrul serviciului.

Ce au coreenii? Au fani foarte loiali, fani pe care și-i dorește orice artist.

Și pentru că tot aminteam mai devreme de Spotify, serviciile de streaming continuă să fie principala modalitate de a asculta muzică (conform IFPI) și, de asemenea, continuă să doboare recorduri după recorduri: pe 24 decembrie, „All I Want For Christmas Is You” de la Mariah Carey a ajuns să fie cea mai ascultată piesă de pe Spotify, cu 10,8 milioane de play-uri într-o singură zi. Detalii AICI.

La rândul lor, concertele live sunt din ce în ce mai interesante, astfel că în topul turneelor care au avut cele mai mari încasări avem artiști care fac un adevărat show pe scenă: Taylor Swift, Bruno Mars, Ed Sheeran și Beyoncé & JAY-Z. Și dacă tot vorbim despre Beyoncé, ea a fost în 2018 prima artistă de culoare care a fost headliner în cadrul festivalului Coachella, cel mai mare din Statele Unite ale Americii. Puțin mai aproape, mai exact în Ungaria, Dua Lipa a fost la rândul ei headliner, pentru prima dată, la Sziget Festival. Și tare mult m-am bucurat să fiu acolo!

(Foto: Facebook.com/beyonce)

S-au lansat foarte multe piese și albume bune anul ăsta. Spre finalul articolului am selectat cele mai tari albume, respectiv pe cele care au făcut performanță, pe cele pe care le recomand și care mi-au plăcut cel mai mult. Și tocmai pentru că au fost foarte multe piese (pe care oricum le găsiți în toate topurile), am zis în schimb să le subliniez doar pe cele mai importante/interesante, majoritatea lansate aprope de lansarea albumelor acelorași artiști.

Primii pe listă sunt Drake și Ariana Grande, care au lansat melodii și albume noi. După toate astea, anul se încheie cu Ariana Grande drept artistul cu cei mai mulți ascultători/lună pe Spotify: peste 61 de milioane. Iar Drake, care a avut cele mai multe stream-uri în 2018 pe Spotify și Apple Music, este pe locul 4, cu peste 43 de milioane.

(Foto: Facebook.com/Drake)

Dacă mai devreme vorbeam despre k-pop, acum discutăm despre alte două genuri muzicale aflate în centrul atenției anul ăsta: rap-ul și muzica latino. Am avut parte și de piese noi, rap, lansate în urma unor beef-uri! Cele mai importante beef-uri au fost cu siguranță Eminem vs. Machine Gun Kelly, care mi-a plăcut cel mai mult, dar și Drake vs. Pusha T, cel din urmă fiind și cel în urma căruia s-a aflat faptul că Drake are un copil pe care l-a ascuns până acum (mulțumim, Pusha!).

Post Malone și-a continuat ascensiunea în topurile internaționale cu single-uri noi și a ajuns direct pe primul loc în topul Billboard 200 cu noul său album, „Beerbongs & Bentleys”.

Kanye West continuă să facă lucrurile în stilul lui: anul ăsta ne-a oferit 5 albume lansate la label-ul lui, GOOD Music, care au doar 7 piese:
Pusha T, Daytona (lansat pe 25 mai);
Kanye, Ye (lansat pe 1 iunie);
Kids See Ghosts (aka Kanye și Kid Cudi), Kids See Ghosts (lansat pe 8 iunie);
Nas, Nasir (lansat pe 15 iunie);
Teyana Taylor, K.T.S.E. (lansat pe 22 iunie).

Dacă tot am ajuns la capitolul rap în 2018, nu am cum să nu-l menționez și pe Childish Gambino, asta pentru că a lansat unul dintre cele mai de impact videoclipuri din toate timpurile, pentru piesa „This Is America”.

Trecem apoi la muzica latino, unde J. Balvin, Ozuna și Bad Bunny, care sunt printre cei mai ascultați artiști latino ai momentului, au fost prezenți în majoritatea celor mai vizualizate videoclipuri de pe YouTube din 2018. Și ei au lansat albume noi, foarte ascultate la rândul lor.

S-au lansat și foarte multe soundtrack-uri bune și foarte bune, printre ele aș vrea să amintesc:
– Black Panther The Album Music From And Inspired By;
– Bohemian Rhapsody: The Original Soundtrack;
– The Greatest Showman: Original Motion Picture Soundtrack;
– A Star Is Born Soundtrack;
– Mamma Mia! Here We Go Again: The Movie Soundtrack
+ mențiune pentru „Venom”, piesa cu același nume semnată Eminem, de pe coloana sonoră a filmului „Venom”. 🙂

În 2018 am avut, din păcate, și pierderi importante. În prima lună a anului a decedat Dolores O’Riordan, solista trupei The Cranberries. În aprilie a plecat dintre noi Avicii, la doar 28 de ani. În iunie a decedat XXXTentacion, iar în luna august ne-a părăsit regina muzicii soul, Aretha Franklyn. În septembrie a murit rapperul Mac Miller, care avea doar 26 de ani, iar în luna octombrie celebrul artist francez Charles Aznavour.
Moartea lui Avicii m-a marcat cel mai tare…

(Foto: Facebook.com/arethafranklin)

II. Industria muzicală din România

Cât despre industria muzicală din România…
S-au întâmplat și aici lucruri interesante! În luna martie a intrat în România, oficial, și Spotify, cel mai important serviciu de streaming audio din lume.

Casele de discuri au ajuns să aibă cifre frumoase pe YouTube: Cat Music a depășit 5 milioane de subscriberi, iar Roton 3 milioane de subscriberi (și dacă tot vorbim despre Roton, sper că i-ai dat deja follow contului ROTON Music de pe Spotify, cont de care mă ocup de câteva luni deja 😀 ).

Artiștii români continuă să surprindă: Mihail a câștigat discul de aur pentru piesa „Who You Are” în Italia, fiind totodată și cel mai difuzat artist străin pe radio-urile de acolo, iar INNA a început colaborarea cu ROC NATION, label-ul lui JAY-Z.

A apărut setul de colectie numit Memorabiliasemnat Nicu Alifantis, care reprezintă cei 45 de ani de muzică ai artistului, însumați într-un box set care nu ar trebui să lipsească din casele iubitorilor de muzică românească! Conține CD-uri, DVD-uri, dar și două albume cu poze și texte. Costă 490 lei, iar comenzile se fac direct: +40 (758) 220 581 sau pe e-mail la alifantis@alifantis.ro.

(Foto: Facebook.com/AlifantisOficial)

Nu în cele din urmă, mi-a mai atras atenția încă un album românesc. Este vorba despre cartea-album „Cosmos” semnată Irina Rimes, pe care l-am văzut deja în Cărturești.

Și televiziunile muzicale din România sunt din ce în ce mai curajoase! M-am bucurat să văd videoclipuri precum „Praise The Lord (Da Shine)” de la A$AP Rocky și Skepta sau „SICKO MODE” de la Travis Scott și Drake, pe care nu mă gândeam c-o să le văd!

În loc de concluzie, deoarece cred în continuare că albumele rămân cele mai importante și de impact materiale când vorbim despre orice artist, fie că sunt ascultate pe serviciile de streaming sau cumpărate pe CD/vinyl/casetă, o să las mai jos albumele de care trebuie să ne amintim de acum înainte când ne vom gândi la anul 2018.

Așadar, cu ce albume rămânem?

În ordinea lansării lor:
Migos, Culture II (primul album semnat Migos care chiar mi-a plăcut și care mi se pare că este foarte bine făcut);
Justin Timberlake, Man of the Woods (un album matur, în care-l descoperim pe Justin prin intermediul diferitelor stări prin care trece pe parcursul materialului);
The Weeknd, My Dear Melancholy (care este de fapt primul lui EP, creat în stilul deja cunoscut al lui The Weeknd; mi-a plăcut foarte mult);
Cardi B, Invasion of Privacy (probabil cel mai bun album lansat de o artistă anul ăsta; pe album se află și piesa „I Like It”, care a fost unul dintre hiturile verii);
J. Cole, KOD (dacă ți-a plăcut „DAMN.” de la Kendrick Lamar, o să te prindă și „KOD” – eu l-am ținut destul de mult pe repeat);
Janelle Monáe, Dirty Computer (primul ei album lansat după 5 ani);
Post Malone, Beerbongs & Bentleys (de la un artist care se află într-o continuă dezvoltare și care continuă să mă surprindă plăcut);
Arctic Monkeys, Tranquility Base Hotel & Casino (care sună foarte, foarte bine);
Jorja Smith, Lost & Found (pe care-l consider unul dintre cele mai bune albume R&B din 2018);
The Carters (Beyoncé & Jay-Z), Everything Is Love (pe albumul ăsta Beyoncé e mai rap decât multe tipe care asta fac… sau mă rog, încearcă; și albumul sună IM-PE-CA-BIL);
Jay Rock, Redemption (unul dintre cele mai fresh albume din rap-ul internațional, lansat de TDE, label-ul unde sunt, printre alții, Kendrick Lamar și Schoolboy Q);
Drake, Scorpion (unul dintre cele mai ascultate albume din 2018, la nivel internațional);
Gorillaz, The Now Now (unul dintre albumele mele de suflet din 2018, care vine perfect după albumul „Humanz” lansat de Gorillaz în 2017);
Travis Scott, Astroworld (care sună foarte, foarte bine, are o producție impecabilă și care m-a făcut să vreau să-l văd live pe Travis Scott);
Ariana Grande, Sweetener (la fel, unul dintre cele mai ascultate albume din 2018, la nivel internațional; deși mie nu-mi place Ariana, anul ăsta m-a prins cu piesa „God is a woman”);
Eminem, Kamikaze (care vine ca un răspuns pentru reacțiile primite de artist pentru albumul „Revival” și care îmi place în totalitate);
Grasu XXL X Guess Who, În Labirint (singurul album românesc din lista mea, album care îmi place în totalitate; spune multe lucruri pe care le simt și eu);
twenty one pilots, Trench (un album foarte bun, pe care l-aș recomanda oricui și care m-a făcut să vreau să-i văd pe băieți live);
The Black Eyed Peas, Masters of the Sun Vol. 1 (trupa s-a întors la prima iubire: rap-ul 🙂 );
Muse, Simulation Theory (probabil cea mai plăcută surpriză pentru mine în 2018, mai ales că nu prea ascultam Muse înainte; „Simulation Theory” a schimbat asta, astfel că am tot ținut albumul pe repeat);
Anderson. Paak, Oxnard (un material la care a lucrat și Dr. Dre, printre alții; un album pe care TREBUIE să-l asculți);
Alan Walker, Different World (albumul lui de debut, aka plăcerea mea vinovată din toată lista; conține, printre altele, hiturile „All Falls Down”, „Alone”, „Diamond Heart” și „Faded”).

 

Ți-a plăcut articolul?
Nu uita să-i dai share ca să afle și prietenii tăi!

Tags: , , , , , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *